5 tips om van schuldgevoel af te komen

5 tips om van schuldgevoel af te komen

schuldgevoel; Haptotherapie kan hierbij helpenIn mijn Haptotherapiepraktijk kom ik vaak mensen tegen die last hebben van schuldgevoel. We hebben allemaal weleens last van schuldgevoelens. Je bent je broer vergeten te feliciteren met zijn verjaardag, onredelijk geweest tegen je partner, het zakje drop helemaal in je eentje leeggegeten, of een smoesje verzonnen om niet te gaan sporten….

Schuldgevoel en schuldbesef

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen schuldgevoel  en schuldbesef.  Bij schuldbesef gaat het om reële (echte) schuld. Je hebt je ergens schuldig aan gemaakt, je weet bijvoorbeeld dat je iets gedaan hebt wat volgens je eigen geweten niet kan of wat maatschappelijk gezien niet kan. Als je je dit realiseert heb je dus schuldbesef. Je kunt dit ook een gezond schuldgevoel noemen : “wat ik gedaan heb was niet goed maar ik kan het herstellen”.

Bij schuldgevoel heb je te maken met niet-reële schuld. Het ontstaat omdat je jezelf iets hebt opgelegd en wat je niet waar hebt kunnen maken. Normen en waarden van jezelf of van anderen spelen hierbij een rol. Het lijkt alsof dit gevoel op een ander manier in je lijf vast zit. Het is minder concreet, het voelt meer als falen.

Emotionele erfenis

Hoe ontstaan schuldgevoelens, waar komen ze vandaan? Soms voelen mensen zich altijd verantwoordelijk voor iedereen. Dit kan te maken hebben met een patroon dat ontstaan is in je jeugd. Dan is het zaak daar eens goed naar te kijken.

Het zou kunnen dat je als kind hebt moeten zorgen voor een familielid. In plaats van lekker buiten spelen moest je boodschappen doen voor je zieke moeder of op je klein broertje passen of stil zijn, anders kwam er ruzie. Dit “zorgen voor de ander”, je verantwoordelijk voelen voor de ander, is een vanzelfsprekendheid geworden.

Soms heb je een norm overgenomen die voor jouw ouders golden. Dit zijn van die boodschappen die je met je meedraagt en die vooral niet gaan over wat je er zelf van denkt en hoe je je er zelf bij voelt:

  • “zeur niet zo”
  • “kom op, schouders er onder”,
  • “even op je tanden bijten”
  • “waar een wil is, is een weg”,

Deze boodschappen kunnen ervoor zorgen dat je steeds over je eigen grens gaat.

Schuldgevoel, dat gaat je niet in je koude kleren zitten

Als je veel last heb van schuldgevoelens ben je eerder geneigd meer te stressen over van alles en nog wat in het leven. Dit heeft ook direct invloed op je lijf. Het is helemaal niet vreemd dat je bijvoorbeeld vaker moe bent, prikkelbaar, ongelukkig of allerlei moeilijk te herstellen klachten hebt.

De lichaamssignalen kunnen je helpen om hier je eigen grens in te gaan voelen, er naar te luisteren en vervolgens naar te handelen. Haptotherapie helpt je je bewust te worden van de wisselwerking tussen jouw lichamelijk, emotioneel en rationeel functioneren

Wil je nu al proberen iets met je schuldgevoel te doen lees dan 5 tips.

5 tips om van schuldgevoel af te komen.

Tip 1
Ga er rustig voor zitten. Neem de tijd om te onderzoeken waar het over gaat, waar je een schuldgevoel over hebt.
Tip 2
Maak onderscheid tussen schuldgevoel en schuldbesef. Ben je inderdaad schuldig? Aan iets of iemand verschuldigd? onderneem actie, bied je excuses aan, doe wat nodig is om je schuld in te lossen.

Je klikt op het kaartje en dan zie je:

 

Je hebt de verantwoordelijkheid genomen en het schuldgevoel is weg!!

Tip 3
Het kan ook zijn dat jij niet verantwoordelijk bent, de verantwoordelijkheid ligt bij een ander. Onderneem actie om de verantwoordelijkheid bij de ander terug te leggen.verantwoordelijkheid, schuldgevoel
Tip 4
lat te hoog? Haptotherapie kan hierbij helpenJe schuldgevoel is ontstaan omdat je niet hebt voldaan aan wat je jezelf hebt opgelegd of doordat je meegaat met de norm van de ander.

Ga eens na wat jouw normen en waarden zijn. Wat is jouw ideaalplaatje?

Het kan zijn dat je zelf de lat te hoog hebt liggen, hieraan willen voldoen, geeft stress. Durf te kiezen voor jezelf.  Je neemt de verantwoordelijkheid voor je eigen kunnen.

Tip 5
Relativeer!

Probeer eens voor jezelf na te gaan of je schuldgevoel wel terecht is. Het hebben van schuldgevoel kost veel energie, eigenlijk verspilde energie. Probeer eens wat meer te relativeren. Misschien is het eigenlijk helemaal niet zo erg waar je je schuldig over voelt.

Als je je gevoel serieus neemt, maak je andere keuzes